Pierwsze koparki wjechały na plac budowy północnej obwodnicy Wielunia
Budowa rozpoczęła się od prac ziemnych w rejonie trzech węzłów przyszłej obwodnicy - Biała, Raczyn i Jodłowiec. Na całej długości trasy wykonawca zbuduje drogę serwisową, którą będą się poruszać ciężarówki dostarczające piach, kruszywo, asfalt. W pierwszym etapie inwestycji ważne jest również wykonanie przepraw tymczasowych przez rzekę Pyszna, która przecina obwodnicę w trzech miejscach. Droga ma być skończona do kwietnia 2017 roku.
- Kluczowe roboty, jakie muszą zostać wykonane w 2015 roku, to część węzła Biała. W jego obrębie musimy wyremontować stary most. Ważne są również pozostałe dwa węzły. Prace zostaną podzielone na etapy w taki sposób, by była możliwość skierowania ruchu z obecnych dróg krajowych na nowo zbudowane obiekty - mówił przed rozpoczęciem robót Marcin Molik, kierownik budowy z ramienia spółki Strabag, której GDDKiA w Łodzi zleciła wykonanie trasy.
Umowa na budowę trasy na północ od Wielunia opiewa na prawie 178 mln zł. Wykonawca ma na zrealizowanie zadania 19 miesięcy, nie licząc okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca). Oznacza to, że jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, droga o długości 13,2 km będzie gotowa do kwietnia 2017 roku.
Obwodnica ma odciążyć drogę krajową nr 74 (do niedawna ósemka) z ruchu tranzytowego. Co prawda po otwarciu S8 pod koniec ubiegłego roku ruch w Wieluniu znacząco się zmniejszył, jednak można spodziewać się powrotu ciężkich pojazdów po wprowadzeniu opłat viaTOLL na całej ekspresówce, co ma nastąpić z końcem czerwca tego roku.
Obwodnica będzie miała trzy pasy ruchu po 3,5 metra szerokości każdy - dwa w jednym kierunku i jeden w przeciwnym (naprzemiennie). Po nowej trasie będzie się można poruszać z maksymalną dozwoloną prędkością 100 km/h. W obrębie drogi powstanie łącznie 20 obiektów mostowych oraz 11 km dróg dojazdowych i serwisowych.
Teraz to jest tak potrzebna ta obwodnica, jak kolczyk w miejscu rozrodczym kobiety.
No co? Burgermeister będzie miał się czym chwalić w następnej kampanii (mimo, że nie ma z nią nic wspólnego)...
Ja zawsze twierdziłem, że w Wieluniu zamiast obwodnicy są potrzebne 2 - 3 większe ronda - i taniej, i bez efektu degradacji ekonomicznej miasta.
Ale panowie, przecież za chwilę viaTOLL wchodzi na S8. W tej chwili stanowisko czy potrzebna, czy nie jest nierealne do postawienia, dopiero badania po wprowadzeniu e-myta na resztę odcinka ósemki mogłyby by temu potwierdzić/zaprzeczyć.
Kto tam będzie jeździł tą obwodnicą? Ostatnio parę razy jechałem na Wrocław starym korytem i osobówek praktycznie zero. Tylko lokalne rejestracje. Odnośnie taboru ciężarowego: czy viatoll jest już pewny?
Pomógł: 53 razy Dołączył: 26 Sie 2006 Posty: 3747 Piwa: 39/17 Skąd: z Wielunia
Wysłany: 2015-04-05, 11:17
Viatol wchodzi od końcówki czerwca
Cytat:
W chwili obecnej systemem viaTOLL objętych jest 2917 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad. 30 czerwca tego roku ma dołączyć do niego kolejne 251 km tras. Rozporządzenie w tej sprawie zostało już przygotowane przez Radę Ministrów, trwają też uzgodnienia publiczne dotyczące dokumentu.
Wśród dróg ekspresowe, które zostaną w tym roku włączone do systemu znajdują się między innymi odcinki drogi S8 Wieluń Łask i Jeżewo – Choroszcz. Oprócz tego do systemem viaTOLL zostaną objęte następujące odcinki dróg: S3 Gorzów Wielkopolski – Skwierzyna, S5 Rydzyna – Korzeńsko, , S11 Poznań Północ – Poznań Tarnowo Podgórne, S17 Jastków – Kalinówka, S61 Raczki – Suwałki Południe oraz S69 Bielsko-Biała Komorowice – Bielsko-Biała Mikuszowice.
Po objęciu tych tras systemem viaTOLL łączna długość dróg krajowych objętych elektronicznym systemem poboru opłat wzrośnie do 3161 km, w tym 1073 km stanowić będą autostrady, około 1277 km drogi ekspresowe, a około 812 km – drogi krajowe innych klas.
_________________ "Przed skorzystaniem z forum zapoznaj się z treścią regulaminu dołączonego do niego bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą gdyż każdy post niewłaściwie napisany lub zrozumiany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu."
Pomógł: 53 razy Dołączył: 26 Sie 2006 Posty: 3747 Piwa: 39/17 Skąd: z Wielunia
Wysłany: 2015-06-21, 14:36
Na marginesie, Niedzielsko nie istnieje od 1989 roku...
_________________ "Przed skorzystaniem z forum zapoznaj się z treścią regulaminu dołączonego do niego bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą gdyż każdy post niewłaściwie napisany lub zrozumiany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu."
Wysłany: 2015-08-12, 17:34 Wieluń będzie miał obwodnicę, ale potrzebuje jeszcze jednej
Cytat:
– Nową obwodnicę przejedziemy nawet w 10 minut – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Maciej Zalewski, rzecznik prasowy oddziału GDDKiA w Łodzi. Prace na trasie, w ciągu drogi DK-74, omijającej Wieluń idą zgodnie z harmonogramem. Termin zakończenia budowy to połowa 2016 roku. Jednak ta droga nie wyprowadzi całego tranzytu z miasta.
Wszystko zgodnie z planem
Droga ma zostać oddana do ruchu w przewidywanym terminie. – Prace na budowie obwodnicy Wielunia przebiegają bez zakłóceń i zgodnie z harmonogramem. Zasadniczo trudno mówić o jakichś utrudnieniach – mówi Maciej Zalewski. – Ze względu na bardzo bogaty archeologicznie teren wciąż prowadzone są prace w tym zakresie. Przewidywany termin ich zakończenia to 21 sierpnia – dodaje.
Cała trasa ma mieć 13,24 km długości. W jej ciągu mają powstać trzy węzły, Biała, Raczyn i Jodłowiec. Wykonawcą projektu jest konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe. Inwestycja ma wartość 177,9 mln zł, a prace rozpoczęły się w grudniu ubiegłego roku i mają trwać 19 miesięcy od ich rozpoczęcia.
Obwodnica odkorkuje miasto
Głównym celem inwestycji jest przerzucenie ruchu z centrum na obwodnicę. – Jeśli chodzi o korzyści wynikające z wybudowania nowej trasy, to przede wszystkim będzie to poprawa komfortu życia i bezpieczeństwa mieszkańców Wielunia i terenów przyległych, a także zdecydowane skrócenie czasu podróży na trasie Piotrków Trybunalski – Wrocław – informuje portal „RynekInfrastruktury.pl” rzecznik łódzkiej GDDKiA. – Ominięcie tłocznego centrum miasta powinno dać oszczędność, zależnie od pory dnia, od piętnastu minut nawet do godziny. Pokonanie tego odcinka z maksymalną dozwoloną prędkością (100 km/h) powinno zająć około 10 minut – dodaje.
– Najważniejsze jest zmniejszenie ilości pojazdów przejeżdżających przez Wieluń. Przeniesienie ruchu na obwodnice ułatwi poruszanie się po naszym mieście – mówi wiceprzewodniczący rady miejskiej w Wieluniu, Franciszek Dydyna. – W niektórych miejscach prace budowlane powodują niewielkie utrudnienia ale wszyscy wiemy, że trzeba przeczekać czas budowy, żeby zyskać lepszą drogę – przyznaje Dydyna.
Wieluń liczy na kolejną obwodnicę
Obwodnica cieszy mieszkańców Wielunia ale nie rozwiązuje wszystkich problemów. – Droga nie wyprowadzi wprawdzie całego ruchu tranzytowego z centrum miasta jednak w znacznym stopniu poprawi sytuację i odciąży miasto w relacji wschód-zachód (ciąg obecnej drogi krajowej nr 74) – wyjaśnia w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Maciej Preś, naczelnik wydziału inwestycji i rozwoju w urzędzie miasta w Wieluniu. – Problemem pozostaje brak rozwiązania komunikacyjnego na osi północ-południe czyli w ciągu DK-43 i DK-45 a także najbardziej obciążonej ruchem drogi wojewódzkiej 486. Problem tym większy iż zarówno droga krajowa nr 43, 45 jak i DW-486 biegną przez centrum miasta, a w ich ciągu w dużym zagęszczeniu znajdują się mocno obciążone ruchem skrzyżowania, najczęściej wyposażone w sygnalizację świetlną – dodaje.
Władze miasta próbują działać na własną rękę. – Nie liczymy że w budżecie centralnym szybko znajdą się pieniądze na kolejną obwodnicę Wielunia, dlatego we własnym zakresie projektujemy kręgosłup komunikacyjny w tej relacji, coś w rodzaju drogi średnicowej, łączącej poszczególne obszary miasta a mijającej centrum. Projektowana droga, prowadzona w terenie miejskim i posiadającym jak na Wieluń wysokie parametry będzie dużym obciążeniem finansowym na etapie realizacji. Koszt inwestycji wstępnie szacujemy na 50-60 mln złotych. Gminie trudno będzie udźwignąć to zadanie bez zewnętrznego dofinansowania – informuje Maciej Preś.
Projekt przewiduje budowę 20 obiektów inżynierskich. Należą do nich wiadukty, przejścia dla zwierząt, przejazdy gospodarcze i mosty. Dodatkowo wykonawca ma zadbać o urządzenia ochrony środowiska, zieleń, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, oświetlenie, przebudowę istniejącej infrastruktury technicznej oraz przełożenie miejscami koryta rzeki. Do tego ma zostać wykonane ok. 11 km dróg dojazdowych i serwisowych.
Budowa obwodnicy północnej Wielunia sukcesywnie posuwa się do przodu. Wykonawca realizuje kontrakt z nawiązką
W okresie zimowym plac budowy bynajmniej nie świecił pustkami. Roboty posuwały się do przodu, choć rzecz jasna w ograniczonym zakresie. W tym czasie odbyły się też dwie rady budowy.
- Pogoda sprzyjała prowadzeniu niektórych rodzajów robót, szczególnie mostowych – mówi Marcin Molik, kierownik budowy obwodnicy Wielunia z ramienia koncernu Strabag.
Obecnie prace nabierają na intensywności, co widać już na węźle Raczyn. Kontrakt opiewa na prawie 178 mln zł. Roboty rozpoczęły się w marcu 2015 r. Wykonawca wyprzedza harmonogram prac, mimo początkowych problemów, spowodowanych ratowniczymi badaniami archeologicznymi.
Obwodnica północna raz na zawsze rozwiąże problem ciężarówek na dawnej ósemce. Opłaty na S8 powodują, że część tranzytu nadal idzie przez miasto. Zgodnie z umową, trasa omijająca Wieluń powinna być gotowa najpóźniej w kwietniu 2017 r.
- Wszystko jest na dobrej drodze do wykonania inwestycji w terminie – zapewnia Marcin Molik.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum