Wysłany: 2012-02-15, 17:24 Sygnalizacja na przejeździe kolejowym
rzw napisał/a:
Nowe oznakowanie przejazdu kolejowego na ul. POW w Wieluniu; pojawi się sygnalizacja świetlna
15.2.2012.
PKP i Powiatowy Zarząd Dróg wspólnie myślą o poprawie bezpieczeństwa w rejonie przejazdu kolejowego na ulicy P.O.W. w Wieluniu. Powiatowy Zarząd Dróg już zainwestował w oznakowanie przejazdu – mówi kierownik Antoni Burzyński:
- W odległości pół kilometra w jedną i drugą stronę od przejazdu kolejowego są ustawione znaki informujące o przejeździe kolejowym niestrzeżonym. Są wykonane z folii fluorescencyjnej. Są tam ustawione znaki STOP-u, stosownej generacji, w folii odblaskowej, znaki poziome – linia bezwzględnego zatrzymania i STOP.
W Wieluniu ma się pojawić komisja bezpieczeństwa PKP z Tarnowskich Gór. Kierownik Burzyński jest w kontakcie z jej przedstawicielami. Będzie chciał przeforsować wykonanie przejścia wzdłuż przejazdu:
- Moim marzeniem jest, aby przejść ten przejazd kolejowy nie tylko jezdnią, ale również jednostronnym chodnikiem.
Przejazd ma być także wyposażony w sygnalizację świetlną. Jest jednak za wcześnie by mówić, czy koszty z tym związane pokryje tylko PKP, czy także Powiatowy Zarząd Dróg. Kierownika Burzyńskiego dopytywaliśmy także o kontynuację remontu ulicy P.O.W. od ul. Wendta do przejazdu kolejowego :
- W czasie jednej z wizyt w Powiatowym Zarządzie Dróg pan burmistrz (przyp.red. Janusz Antczak) mówił, że leży mu to na sercu. Ulice P.O.W. oraz Św. Barbary są pierwszoplanowymi zadaniami, które chciałby zrealizować z nadwyżki budżetowej.
Na to liczą mieszkańcy, którzy od wielu lat narzekają na fatalną nawierzchnię tego odcinka drogi. Niedawno przesunięto mur cmentarza ewangelickiego przy P.O.W., co do tej pory wstrzymywało inwestycję.
Wieluń: Przy przyjeździe kolejowym ma się pojawić sygnalizacja
2012-03-01
Zbyszek Rybczyński
Powiatowy Zarząd Dróg chce nakłonić kolej do zamontowania sygnalizacji świetlnej przy niestrzeżonym przejeździe na ulicy POW. W przeszłości dochodziło tam do groźnych wypadków i nadal nie jest zbyt bezpiecznie. Drogowcy chcą też, aby PKP wzięły na siebie remont nawierzchni ulicy po obu stronach przejazdu oraz budowę przejścia dla pieszych.
Obecnie kierowców jadących ulicą POW ostrzegają znaki, których trzeba przyznać, jest sporo. Przy samym przejeździe oprócz znaków stopu, zarówno pionowych i poziomych, jest ostrzeżenie o wypadkach, a także biało--czerwone pachołki.
- Dodatkowo w odległości około 500 metrów od przejazdu zamontowaliśmy znaki "Uwaga! Przejazd niestrzeżony!", które wykonane są z folii fluorescencyjnej. Dzięki temu widoczne są także w nocy - podkreśla Antoni Burzyński, kierownik Powiatowego Zarządu Dróg w Wieluniu.
Kierownik nie ma jednak wątpliwości, że zamontowanie sygnalizacji poprawiłoby bezpieczeństwo na przejeździe, który nie ma szans na zamontowanie zapór z powodu niewielkiego natężenia ruchu pociągów. Zdarza się bowiem, że kierowcy bagatelizują zagrożenie. Choć w ostatnich latach nie było powtórki z tragicznych wydarzeń z 2005 r., kiedy dzień po dniu zginęło w tym miejscu dwóch kierowców, to jednak przejazd na nieoświetlonej drodze nadal uchodzi za dość niebezpieczny.
Na 8 marca przyjazd do Wielunia zapowiedzieli przedstawiciele Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach, o czym pisemnie został poinformowany wieluński PZD.
Kolejarska komisja bezpieczeństwa w terenie oceni, czy sygnalizacja jest faktycznie potrzebna. Dyskutowana będzie też sprawa drogi i chodnika.
- Chcielibyśmy, aby kolej zaprojektowała i wykonała nową nawierzchnię drogi w granicach swojej działki. Łącznie to nie więcej niż sto metrów. Dobrze byłoby też zrobić przejście dla pieszych na przejeździe - mówi Antoni Burzyński. - Czy będzie zgoda na nasze propozycje, trudno powiedzieć. Być może kolejarze będą oczekiwali, abyśmy partycypowali w tym finansowo. Wówczas będziemy musieli uzyskać zgodę zarządu powiatu. Zobaczymy, co przyniesie marcowa wizyta.
Odcinka przy przejeździe nie uwzględniono w projekcie przebudowy ul. POW. Zarząd dróg nie może bowiem zarządzać czyimś gruntem, a zrezygnowano z opcji jego przejęcia.
- Nie jest tajemnicą, że z przejmowaniem kolejowych działek są duże problemy - mówi kierownik Burzyński.
Przypomnijmy, że modernizacja POW od ul. Wendta w kierunku przejazdu kolejowego czeka na realizację od kilku lat. Na przeszkodzie nie stoi już mur cmentarza ewangelickiego, który został "przesunięty". Problemem jest brak pieniędzy.
Czy na przejeździe kolejowym przy ul. P.O.W. zostanie zamontowana sygnalizacja świetlna, a fragment drogi wyremontowany? O to do PKP wnioskuje Powiatowy Zarząd Dróg. Zobacz materiał wideo.
W tej sprawie w miniony czwartek na przejeździe kolejowym kierownik Powiatowego Zarządu Dróg – Antoni Burzyński wraz z wicestarostą Markiem Kielerem spotkali się z przedstawicielami Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach.
Na miejscu dokonano dokładnego oglądu całego miejsca. Gdyby PKP wzięła na siebie remont odcinka drogi, to co pozostałoby w takim razie do zrobienia po stronie powiatu? Zobacz materiał wideo.
Rezultat pierwszych rozmów jest taki, że PKP raczej zadbają o wykonanie na przejeździe sygnalizacji świetlnej, a po stronie PZD zostałby remont nawierzchni ulicy.
Wizyta kolejarzy w Wieluniu. Dyskusje o przejeździe, drodze i śmieciach
2012-03-09
Zbyszek Rybczyński
Na przejeździe kolejowym na ul. POW w Wieluniu pojawi się sygnalizacja świetlna. Stanie się tak w wyniku planowanej zmiany kategorii przejazdu. O zamierzeniach inwestycyjnych w Wieluniu mówili w czwartek przedstawiciele Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach.
Przy przyjeździe na ul. POW kolejarze spotkali się z kierownikiem Powiatowego Zarządu Dróg Antonim Burzyńskim i wicestarostą wieluńskim Markiem Kielerem. Wicedyrektor ZLK w Tarnowskich Górach Robert Trojnar poinformował, że w fazie opracowania jest program remontów 26 przejazdów kolejowych, wśród których znalazł się także ten na POW. Inwestycje mają być finansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace powinny się rozpocząć jeszcze w tym roku.
Plan jest taki, by kategorię przejazdu na ul. POW zmienić z D na C. Wynika to z pomiarów obciążenia ruchem pociągów i samochodów. Zmiana kategorii oznaczać będzie zamontowanie sygnalizatorów, co poprawi bezpieczeństwo kierowców, ale nie tylko.
- Dzięki temu pociągi nie musiałyby zwalniać na tym odcinku – dodaje Robert Trojnar.
Oprócz zamontowania sygnalizatorów w planie jest też wymiana płyt przejazdowych na gumowe. Koszt całej inwestycji szacuje się na 2 mln zł.
Podczas spotkania rozmawiano też na temat przebudowy ulicy POW.
Przedstawiciele powiatu zaproponowali, aby kolej zrobiła nową nawierzchnię w granicach działki PKP, czyli około 150 metrów. Na to jednak nie ma zgody. Kolej jest w stanie zrobić tylko drogę przy samym przejeździe, czyli po cztery metry z każdej strony. Resztę musi wziąć na własne barki zarządca drogi.
- Wasze stanowisko jest twarde? – pytał wicestarosta Kieler. - Jedyne możliwe – odpowiedzieli kolejarze.
Obecny na spotkaniu przedstawiciel spółki PKP Nieruchomości zadeklarował, że nie będzie problemu z ewentualnym uzgodnieniem projektu przebudowy drogi.
W rejonie przejazdu kolejarze spotkali się też z przedstawicielami Urzędu Miejskiego i strażą miejską. Dyskutowano na temat śmieci wyrzucanych w pobliżu torów. O tym problemie szerzej napiszemy w jednym z najbliższych wydań „Dziennika Łódzkiego”.
__________________________________________________________________________
Odświeżam stary post dotyczący zestawienia tego typu urządzań inżynierii ruchu drogowego.
Zestawienie sygnalizacji świetlnych w Wieluniu - moim zdaniem do przebudowy ewidentnie kwalifikuje się tylko jedna - na przejściu dla pieszych na Sadach.
GDDKiA:
Stan sygnalizacji będących w zarządzie GDDKiA nie budzi zastrzeżeń (wszystkie ostatnio przebudowano): łącznie 6 sztuk w ciągu dróg krajowych 8, 43 i 45
PKP (w ciągu linii kolejowej 181):
- przejazd kolejowy kategorii "A" przy ul Sieradzkiej - sygnalizacja na przejeździe bez zastrzeżeń
- projektowany przejazd kategorii "C" na ul POW (obecnie istn. przej. kat "D") - sygnalizacja planowana - pomysł włg mnie bez zastrzeżeń
PZD:
- skrzyżowanie Krakowskiego Przedmieścia z Targową - niby przestarzała ale nie wymaga moim zdaniem rozbudowy - można jedynie rozważyć wymianę źródła świtała (z żarówek na LED).
ZDW:
- skrzyżowanie DW486 z ulicą Popiełuszki - przebudowana w 2011 r., stan bez zastrzeżeń
- na przejściu dla pieszych przez DW486 w okolicy ulicy Wołodyjowskiego - przydałyby się zmiany - moim zdaniem wskazany wysięgnik, sygnalizatory LED, fotodetekcja pojazdów i włączniki (tzw "przyciski") w wersji indukcyjnej dla pieszych
Zarząd Dróg Miejskich ? / PSP ?:
- nieczynna sygnalizacja na Wodnej - moim zdaniem TA niedziałająca obecnie sygnalizacja przy komendzie PSP jest zbędna.
Ogłoszono przetarg na wykonanie sygnalizacji świetlnej na przejeździe przy POW (czyli podniesienie kategorii przejazdu z "D" na "C"). Przejazd zyska także dodatkowe oświetlenie. Oprócz tego przy POW na terenie powiatu modernizacji doczekają się jeszcze 3, wszystkie na obszarze gminy Pątnów.
Na linii nr 181 prace obejmą łącznie 9 przejazdów. Poza czterema w woj. łódzkim także trzy w woj opolskim, dwa w śląskim. Brak przejazdów do modernizacji w ciągu tej linii w wielkopolskim i w dolnośląskim.
termin prowadzenia prac na przejeździe przy POW : 7-10 października 2013 (wł jednego z załączników, włg innego listopad 2014)
Rusza projekt przejazdowy – skrzyżowania kolejowo drogowe zyskają dodatkowe zabezpieczenia
22.02.2013
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłaszają postępowania przetargowe na przebudowę ponad 230 przejazdów kolejowych. Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i przyczyni się do zmniejszenia ryzyka kolizji na przejazdach kolejowych.
Zadanie zakłada wykonanie robót budowlanych na 231 przejazdach w poziomie szyn zlokalizowanych
na 68 liniach na terenie całej Polski. Prace będą wiązały się np. z instalacją samoczynnej sygnalizacji przejazdowej, wymianą wyeksploatowanych urządzeń lub z wymianą nawierzchni na przejeździe.
Polskie przepisy określają 6 kategorii jednopoziomowych skrzyżowań dróg publicznych z torami kolejowymi. Kategoria przejazdu jest uzależniona od tzw. iloczynu przejeżdżających przez niego pociągów i samochodów.
W ramach projektu wykonany zostanie następujący zakres robót:
podniesienie kategorii 181 przejazdów pozostających aktualnie w kategorii D: na kategorię A (16 przejazdów), kategorię B (61 przejazdów) i kategorię C (104 przejazdy)
podniesienie kategorii 20 przejazdów aktualnie pozostających w kategorii C na kategorię B
montaż urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (SSP) na 18 przejazdach pozostających aktualnie w kategorii A z zawieszoną obsługą (warunki bezpieczeństwa jak na przejeździe zostaną D). Na 16 przejazdach zostaną zamontowane urządzenia dla kategorii B, natomiast na 2 przejazdach zabudowane zostaną urządzenia dla kategorii C
na 11 przejazdach zostaną wymienione wyeksploatowane urządzenia przejazdowe. W tym na 3 przejazdach zostaną A, 1 przejeździe kat. B oraz 7 przejazdach kat. C
na 1 przejeździe zostaną E (przejście) zabudowane zostaną urządzenia SSP dla kat. B
Część prac będzie polegała nie tylko na montażu lub wymianie urządzeń sterowania ruchem kolejowym na wybranych przejazdach kolejowych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykonają również roboty torowe związane z wymianą nawierzchni toru na 98 przejazdach oraz wymienią nawierzchnię drogową na 156 przejazdach. Efektem prac będzie, przede wszystkim podniesienie bezpieczeństwa ruchu pociągów i pojazdów drogowych. Projekt umożliwi również likwidację ograniczeń prędkości pociągów, odtworzenie pierwotnych parametrów technicznych linii kolejowych oraz pozwoli na niewprowadzenie ograniczeń prędkości pociągów na przejazdach ze zwiększającą się liczbą aut.
Planowany koszt netto projektu, którego realizacja jest przewidywana w latach 2013 – 2015, wyniesie 240 000 000,00 PLN. Zadanie jest realizowane w ramach 6 kontraktów na prace budowlane na terenie 16 województw.
rzecznik prasowy:
Maciej Dutkiewicz
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Centrum Realizacji Inwestycji
Na przejazdach kolejowych będzie bezpieczniej
2013-04-09,
Na przejeździe kolejowym na ulicy POW w Wieluniu oraz trzech przejazdach w gminie Pątnów pojawią się sygnalizacje świetlne
Kolej umieściła inwestycje na linii kolejowej nr 181 w dużym projekcie unijnym, na który został już ogłoszony przetarg. Planuje się zmienić na wyższe kategorie przejazdu na ulicy POW, a także trzech przejazdów na terenie gminy Pątnów, co umożliwi montaż sygnalizatorów.
Przypomnijmy, że w grudniu ub. r. na torowisku na drodze z Pątnowa do Bieńca doszło do tragicznego wypadku. 40-letnia kobieta wjechała autem wprost pod pociąg i zginęła na miejscu. Nie był to pierwszy śmiertelny wypadek na tym przejeździe. Również na ulicy POW dochodziło w przeszłości do tragedii.
Projekt "Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych" będzie realizowany na 68 liniach na terenie całego kraju w latach 2013-2015.
- Efektem prac będzie przede wszystkim podniesienie bezpieczeństwa ruchu pociągów i pojazdów drogowych - zapowiada Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Projekt umożliwi również likwidację ograniczeń prędkości pociągów, odtworzenie pierwotnych parametrów technicznych linii kolejowych oraz pozwoli na niewprowadzenie ograniczeń prędkości pociągów na przejazdach ze zwiększającą się liczbą aut.
Czy ktoś się orientuje gdzie należy zgłaszać awarie sygnalizacji świetlnej? Na na skrzyżowaniu ulic 18 Stycznia i Popiełuszki nie można uruchomić zmiany świateł dla pieszych na przejściu obok skupu makulatury.
_________________ Optymista wierzy, że żyjemy w najlepszym ze światów, pesymista obawia się, że może to być prawdą.
Najprędzej na policję. Sygnalizację świetlną w Wieluniu obsługuje chyba firma jednoosobowa z tego co kojarzę, ale numerów telefonów raczej próżno szukać na semaforach.
Znów awaria świateł na Krakowskim Przedmieściu
2013-06-03
Na skrzyżowaniu w sąsiedztwie Urzędu Skarbowego i ratusza po raz kolejny doszło do awarii sygnalizacji świetlnej.
Dzisiejsza awaria była szczególnie niebezpieczna. Nie pulsowało bowiem pomarańczowe światło, które oznacza, że należy się stosować do znaków drogowych. Osoby jadące Krakowskim Przedmieściem miały cały czas czerwone, co doprowadziło do tworzenia się korków. Zniecierpliwieni kierowcy powoli przeciskali się przez skrzyżowanie, ryzykując stłuczkę. Patową sytuację rozwiązało dopiero pojawienie się policjanta, który przez około godzinę kierował ruchem. W jednym z najbliższych wydań "Dziennika Łódzkiego" napiszemy, czy zarządca sygnalizacji zamierza podjąć jakieś działania, by nie dochodziło do awarii.
źródło: wielun.naszemiasto.pl
Może rondo - jest wystarczająco miejsca na mini-rondo .
Równie "niezawodna" jest sygnalizacja na przejściu na 18go stycznia z Sadów do dwójki - (SP2, okolice Wołodyjowskiego) Tu najlepszym rozwiązaniem byłaby taka instalacja, jak na Traugutta w okolicach przejścia do "piątki" (SP5)
Może rondo - jest wystarczająco miejsca na mini-rondo
Może czas zmienić firmę obsługującą?
Nie wiem, czy już został naprawiony włącznik dla przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu 18 Stycznia i Popiełuszki, bo ktoś o tym pisał na forum a jakiś miesiąc, dwa, po tym wpisie widziałem niejednokrotnie w&*%^&$^nych ludzi, usilnie próbujących przejść legalnie na zielonym, ale to nie chciało się włączyć.
Światła na przejściu przy Wołodyjowskiego to dopiero porażka obsługującego, bo jak ktoś przejdzie na zielonym i następny podchodzi i 'zamawia', to dwa, tylko trzy auta zdążą przejechać. Kto jechał tamtędy przed 8 rano, wie o czym piszę. To jest komizm nie do skomentowania. Niech się pieszy zbiorą co 1 minutę, bo korek tworzy się często ponad 100 m. Niech wydłużą 'żądanie' zielonego, bo to zakrawa o teleexpres.
Równie "niezawodna" jest sygnalizacja na przejściu na 18go stycznia z Sadów do dwójki
Jeżeli o awariach mowa, to ja mam natomiast zastrzeżenia do sygnalizacji na skrzyżowaniu ulic 18 Stycznia i Popiełuszki. Przycisk na sygnalizatorze przy Agropunkcie (ta mała budka na rogu gdzie kiedyś był sklep spożywczy Anetka) przy przejściu przez ulicę 18 Stycznia nie działa w ogóle lub działa selektywnie tylko w samemu sobie znany sposób. Klepię, macam, stukam, pukam i nic. Po drugiej stronie przycisk reaguje prawidłowo.
Edit:
Ferbik napisał/a:
Nie wiem, czy już został naprawiony włącznik dla przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu 18 Stycznia i Popiełuszki, bo ktoś o tym pisał na forum a jakiś miesiąc, dwa, po tym wpisie widziałem niejednokrotnie w&*%^&$^nych ludzi, usilnie próbujących przejść legalnie na zielonym, ale to nie chciało się włączyć.
No dokładnie to o czym pisze Ferbik. Stan awaryjny utrzymuje się już kilka miesięcy.
Awarię przycisku musiałem zgłosić na Policji - telefonicznie, bo rzeczywiście nie ma innej możliwości. Policjant przyjął zgłoszenie, podziękował i obiecał przekazać to firmie zewnętrznej, która to naprawi. Przycisk naprawiono, a urwane przez wandali podobne włączniki wykonane z tworzywa zostały przyklejone do słupów. Swoją drogą - dziwna konstrukcja - sam przełącznik wykonany z tworzywa z małymi delikatnymi "uszkami" na wkręty jest łatwy do zniszczenia (co nie zmienia faktu, że tylko idioci - wandale to niszczą...)
_________________ Optymista wierzy, że żyjemy w najlepszym ze światów, pesymista obawia się, że może to być prawdą.
Czy ktoś zauważył może, że sygnalizacja na skrzyżowaniu: Śląska, Piłsudskiego, Kopernika, nie działa poprawnie?
Złe działanie sygnalizacji można najlepiej zaobserwować w nocy.
Chodzi o to, że bardzo często z każdej strony jest światło czerwone, kiedy do skrzyżowania dojeżdża samochód, światło od razu powinno zmienić się na zielone, jednak tak nie jest. Kierowca musi się zatrzymać i poczekać na zmianę na zielone, mimo pustego skrzyżowania (czasami niekrótko)!
Podobnie jest z przejściem dla pieszych skrzyżowanie jest puste, żaden samochód się nie zbliża, więc momentalnie jako pieszy powinienem "dostać zielone", w zamian za to czekam, aż światło się z łaski swojej zmieni.
Pomógł: 18 razy Wiek: 34 Dołączył: 25 Maj 2007 Posty: 1578 Otrzymał 8 piw(a) Skąd: Wieluń
Wysłany: 2013-08-20, 23:52
Tak już jest od bardzo dawna, Ameryki nie odkryłeś. To prawdopodobnie wina czujników (pętli indukcyjnych), które wykrywają z każdego kierunku (poza Śląską od strony centrum) nadjeżdżające samochody - nawet, jeśli ich nie ma.
_________________ I'd agree with you, but then we'd both be wrong
ZDW:
(...)
- na przejściu dla pieszych przez DW486 w okolicy ulicy Wołodyjowskiego - przydałyby się zmiany - moim zdaniem wskazany wysięgnik, sygnalizatory LED, fotodetekcja pojazdów i włączniki (tzw "przyciski") w wersji indukcyjnej dla pieszych
Zarząd Dróg Miejskich ? / PSP ?:
- nieczynna sygnalizacja na Wodnej - moim zdaniem TA niedziałająca obecnie sygnalizacja przy komendzie PSP jest zbędna.
Tę niepotrzebną na Wodnej usunęli
Mogliby zająć się tą na przejściu dla pieszych przy skrzyżowaniu 18 Stycznia z Wołodyjowskiego - stan kiepski, źródło światła słabe, duża awaryjność.
Czy ktoś zauważył może, że sygnalizacja na skrzyżowaniu: Śląska, Piłsudskiego, Kopernika, nie działa poprawnie?
Złe działanie sygnalizacji można najlepiej zaobserwować w nocy.
Chodzi o to, że bardzo często z każdej strony jest światło czerwone, kiedy do skrzyżowania dojeżdża samochód, światło od razu powinno zmienić się na zielone, jednak tak nie jest. Kierowca musi się zatrzymać i poczekać na zmianę na zielone, mimo pustego skrzyżowania (czasami niekrótko)!
Ciekawie to jest na skrzyżowaniu Krak. Przedmieście / Piłsudskiego - 18-go Stycznia w nocy. W nocy ulica 18-go Stycznia / Piłsudskiego ma non stop zielone, a Krak, Przedmieście czerwone. Ciekawostką jest natomiast to, że kiedy zatrzyma się nieduży pojazd typu skuter na czerwonym świetle na tym skrzyżowaniu, to może czekać do upadłego. Zawsze kończy się tym, że światło zielone zaświeci się dopiero wtedy, kiedy zatrzyma się większy samochód. Osobiście byłem świadkiem, kiedy kierujący skuterem czekał ok. 10 minut na zielone światło.
Pomógł: 53 razy Dołączył: 26 Sie 2006 Posty: 3747 Piwa: 39/17 Skąd: z Wielunia
Wysłany: 2013-10-12, 23:59
Rowerem to już nawet nie ma co liczyć na to, że się przełączy. Niestety pozostaje jazda po chodniku.
_________________ "Przed skorzystaniem z forum zapoznaj się z treścią regulaminu dołączonego do niego bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą gdyż każdy post niewłaściwie napisany lub zrozumiany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu."
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum